Potkitaan digitaalisia renkaita

”Ei välty välttämättömältä autokauppakaan.

Disruptio riivaa. Netti tulee, netti tappaa. Tai netti nappaa. Miten nyt nettiin suhtautuu, ja disruptioon.

Kaksi on tapaa: alistu, valita ja näivety. Tai ota selvää, mukaudu ja voita.”

Perinteinen autokauppa, se automerkkien kauppias ja huoltojen tarjoaja, on pahoissa vaikeuksissa. Uusia autoja myydään vähemmän kuin ennen, samoin tietysti käytettyjä. Yhtenä ratkaisuna on yritetty parempaa asiakassuhteen hoitamista: huoltoihin kutsumista, pientä asiakasviestintää (minäkin saan pari kertaa vuodessa oikein tekstiviestin isolta autoliikkeeltä), myynnin jatkoja.

Mutta se ei oikein riitä.antti2

Katteet eivät ole häävit. Kulut ovat. Valtavat, kiiltävät myymälät, isot rahat kiinni autoissa. Mutta pitäisi rahan kiertää. Ei kierrä.

Yhä useampi kiertää autoliikkeen, varsinkin merkkiautoliikkeen aika kaukaa. Internetissä asti.

Ennen vanhaan, kun isä auton osti, mentiin paikalliseen liikkeeseen. Vähän potkittiin renkaita, vähän käytiin ajamassa. Oli tuttu myyjä, oltiin merkkiuskollisia. Hinta oli se, mikä oli – tutulta voi saada hieman alennusta.

Nyt on toisin.

Autoja etsitään netistä. Tarjouksia pyydetään sähköpostilla tai muulla digi-systeemillä eri puolilta maata, ja Eurooppaa. Auton hinta ei enää määräydy yhdessä liikkeessä, vaan aika aidosti markkinoilla, monilla paikkakunnilla, monien autoliikkeiden määrittelemänä. Netistä katsotaan, mitä maksaa. Netti, eli markkina määrittelee.

Hyvä esimerkki on Kamux, jos Helsingin Sanomat kirjoitti jutun.

Kamuxin perustaja ja toimitusjohtaja Juha Kalliokoski arvelee, että ilman nettiä Kamuxilla olisi Hämeenlinnassa yksi liike ja liikevaihtoa ehkä viisi miljoonaa. Kohta on 45 liikettä ja liikevaihtoa yli 300 miljoonaa.

Kasvua on ollut keskimäärin 40 prosenttia kymmenen vuoden ajan, joka vuosi, kertoo Kalliokoski.

Kamux myy käytettyjä autoja. Ei kovin houkuttelevan tuntuinen bisnes. Käytettyjen hintataso on kutistunut parikymmentä prosenttia kymmenessä vuodessa. Suuri osa alan yrityksissä kärvistelee.

Mutta Kamux meni jo ajat sitten verkkoon. Maailmalta löytyy paljon vahvempiakin esimerkkejä netin hyödyntämisestä. Näitä vanhat toimijat kutsuvat markkinahäiriköiksi, kuten disruption diskurssiin kuuluu.

Ongelma toki, että kuluttajat tykkäävät. Perhanat.

Kalliokosken mielestä Kamux on vielä start up -yritys. Kasvun vaiheessa. Siksi on tärkeää seurata kilpailijoita, siis varsinkin niitä ulkomaisia, palvella kuluttajia ja tutkia digitaalisuuden mahdollisuuksia. Ja vaikka toimialana on käytettyjen autojen kauppa, Kamux seuraa aktiivisesti myös muita aloja, Giganttia, H&M:ia, XXL:ää.

Vaikuttavat ovat Kamuxin luvut, olleet jo vuosia.

Eikä siinä periaatteessa ole sen kummempaa oivallusta takana, kuin että nyt auton renkaita potkitaan digitaalisesti.

-Antti Rinkinen, Chief Digital Officer @TamoraOy

2 kommenttia artikkeliin ”Potkitaan digitaalisia renkaita

  1. Virps

    Toisaalta tässä autokaupassa piilee myös se ongelma, että kuluttajariitoja tulee enemmän. Tuttu osti juuri auton tätä kautta; auto tuotiin satojen kilometrien päästä ja kas kumma, kilometrejä autossa oli 10 000 enemmän kuin kaupoista sovittaessa. Tämä ei selity auton tuomisella paikkakunnalle. Sitten alkoikin vääntäminen hinnasta, jossa kauppa ei tullut vastaan. Mikä on kuluttajan asema markkinoilla, kun autoa ei voi palauttaa?

    Tykkää

Jätä kommentti